Adem in

Op woensdag 2 oktober zijn  we  helemaal klaar voor de start van de  kinderboekenweek. De school en wij leerkrachten zijn behangen met allerlei sportattributen, op de boekenkasten staan (sport)boeken en spellen uitgestald en muziek schalt over het schoolplein. Er is geen ontkomen aan. Ook niet voor de ouders, metgezellen in opvoeding en educatie. Het dansje aan het begin van de dag, ontleend aan de site van de kinderboekenweek, slaat in als een bom. (Vergelijkbaar met het succes van het dansje bij de kroning van Willem Alexander. Moeten we vaker doen!). Even later zitten 120 leerlingen in de gemeenschapsruimte, ontvankelijk voor een dosis woordenschat en materiaalkennis van plastron tot handbalkniebeschermer.

 

Ons grootste doel is dat kinderen vaker een boek tot zich nemen. In de krant lees ik dat de handel in kinderboeken boeken dit jaar met 2% is gestegen. De jury plaatst en kritische kanttekening bij stijl en originaliteit, maar belooft betere tijden.  Nu subsidiepotten worden dichtgeschroefd , moeten uitgevers zich richten op wat kinderen leuk vinden om te lezen.

Wat houdt die 2% groei in voor het leesonderwijs? Volgens de boekhandels  in de omgeving is de stijging vooral veroorzaakt door een breder aanbod boeken voor de bovenbouw met herkenbare  thema´s, zoals Leven van een lozer.  Behalve  een vlotte stijl hebben ze als pluspunt dat ze rijkelijk voorzien zijn van illustraties, strips, dagboeknoties enzovoort. Een serie als Geronimo Stilton, leesbaar vanaf groep 4,  blijft populair dankzij kleur, geur en bewegende   tekst. Wat ook goed loopt zijn prentenboeken: geweldig geïllustreerd, van uiteenlopend formaat,  in- en uitklapbaar, voorzien van zoekplaten en vol humor. Mooi voorleesmateriaal, maar ook leuk om cadeau te geven. Geef toe, je kunt ze niet laten liggen.

Maar daarmee zijn we er niet. Volgens dezelfde boekhandelaren ligt er nog een uitdaging bij de lagere AVI´s. Ook daar mag wel eens een frisse wind doorheen. Laat dit nu net onze grootste zorg zijn: het voortdurend inspireren van beginnende en zwakke lezers. Boekpromotie staat voor hen boven aan de agenda en deze week benutten we de lessuggesties uit het  Kinderboekenweeklespakket.   Speciaal voor hen geselecteerd zijn titels als In het diepe en hoofd boven water.  Mooie beeldspraak. Het wachten is dus op de uitgever die deze kinderen een reddingsboei toewerpt.

Dat mag wel een stevige zijn. Want nu bibliotheken in de regio sluiten en het rooster van de biebbus verder is uitgekleed, houd ik mijn adem in.